Direktlänk till inlägg 10 september 2008

Matte......

Av ugglan - 10 september 2008 21:04

 Har suttit i flera timmar under kvällen och klurat på olika problemlösningar. Det gäller inte att bara få fram ett svar utan att istället kunna visa många olika sätt att lösa det på. Jag tycker faktiskt att det är väldigt intressant, samtidigt som det ibland är väldigt frustrerande. Men i mitt yrke som lärare är det viktigt att kunna följa eleverna i deras sätt att tänka och få dom att förstå att det finns många sätt att nå fram till en lösning.

En av uppgifterna så ut så här:

Jonsson är fem i familjen, mor, far och tre barn. De vill varje dag byta placering vid middagsbordet. Hur länge dröjer det innan de använt alla olika placeringar av fem runt bordet???

Vid första blicken ser det ju ganska lätt ut. Men det gäller att fundera ut så många lösningsstrategier som möjligt.....


Ha det så gott. Kram Ugglan

Ps. Nu kanske ni förstår varför jag inte hinner vara så aktiv bloggare för tillfället.....

 
 
helga

helga

10 september 2008 22:40

Problemlösning av matematisk karaktär är inte min starka sida... jag löser dock gärna andra problem i praktiken.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
sus

sus

11 september 2008 09:35

Det är just denna vetskap som gör att jag inte spenderar så många ören på lotteri och spel. OK, det är väl skillnad på slump och spridning (???) *tar fram gamla statistikböcker från en svunnen tid*

Ser fram emot en lösning!

http://sefyrin.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

11 september 2008 19:18

Ja du jag river mig i huvet o funderar o kommer på att matte är ingen höjdare för mig.....väntar nu på ett svar från "FRÖKEN"

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
UnderCover

UnderCover

13 september 2008 14:58

Så'nt där får jag ont i magen av *ryser* Tur det finns annat att klura på :o)

http://undercover.bloggagratis.se

 
Ingen bild

tobbec

23 september 2008 22:44

borde la va 100 varianter.. då har man suttit med olika "granar" på alla stolar..
ehhh.. kl e snart 23 o just hem från innebandy.. inte läge för sånt här just nu.. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ugglan - 8 juli 2009 18:53

och sol.... havet och vinden och doft av kaprifol.... Äntligen semester och husvagnslivet är i fullgång. Vi njuter av ledighet och härligt väder. Jag önskar alla en trevlig sommar. Kram Ugglan    ...

Av ugglan - 5 april 2009 16:59

HEJA FÄRJESTAD!!!!! Vad mer kan man säga.....

Av ugglan - 3 april 2009 09:30

Idag har jag massor av måsten som jag ska göra. Vi ska nämligen ha kalas för den yngsta tjejen imorgon. Hon fyller 10år och släkt och vänner kommer för att gratta henne. Vi ska ha italienskt tema. Pasta och kyckling sallad med pesto, massor av ostar...

Av ugglan - 31 mars 2009 19:07

men det är fullt upp med mina studier. I torsdags hade jag matte tenta och det känns som om jag har klarat den!!  Denna terminen har varit SKIT tuff! Jag har räknat matte dygnets alla timmar, till och med i sömnen.....;) Nu är det bara att hålla tumm...

Av ugglan - 23 december 2008 15:10

Ovido - Quiz & Flashcards