Alla inlägg under september 2008

Av ugglan - 22 september 2008 19:57

Eftersom Gubben klarade BE-körkortet i torsdags så var vi ju bara tvungna att göra oss en tur med vagnen under helgen. Vi hade tänkt åka till Årjäng för där ska de tydligen ha en jättefin camping. Men när vi ringde för att kolla läget så var det fullbokat!!!!

Vi kollade då i campingtidningen och bestämde oss för att testa Ingestrandscamping i Arvika. Där var det lååååångt ifrån fullbokat så där tillbringade vi helgen tillsammans med en annan familj.

Vi har fiskat, plockat svamp, grillat, badat bastu och bara varit tillsammans. Det var en jättetrevlig helg som blev helt okej trots att det var Arvika, hi hi......

 fiske

 

grillning

 

grillning av marsmellow (mitt i natten)


 

Vi gjorde paj i vår fina ugn, gott...

 

Husvagnen.


En bra helg i vackra Arvika!!!!

Kram Ugglan

Av ugglan - 18 september 2008 18:41

 Idag har Gubben kört upp för BE-körkort. Han var sååååå nervös innan. Och han KLARADE DET!!!! Jippi, nu ska vi ut och campa med nya vagnen under helgen!!! BRAVO GUBBEN!!


Själv har jag varit till vägverket och tagit kort till nya körkortet(det var tio år sedan jag gjorde det sist, precis efter bröllopet när jag bytt efternamn). Det var hur smidigt som helst! Jag tog tre kort i en fotoautomat och sedan valdes ett kort ut av "tanten" i luckan och jag skrev under med min namnteckning. Billigt var det också (80:-). I vanliga fall kostar ju bara fotot en hel förmögenhet!


Ha det så gott! Kram Ugglan

Ps. Glöm inte att det är uppföljning på svt av klass 9A kl.20.30

Av ugglan - 18 september 2008 09:44

Vissa formulär som ska fyllas i känns oftas helt onödiga. Men idag fick jag faktiskt fylla i en jätteviktig blankett nämligen en registerkontrollsblankett. All personal och alla studenter inom barnomsorgen måste lämna in detta till sina chefer. Denna kontroll ska göras för att öka barns och ungdomars skydd och minimera riskerna för att de utsätts för kränkningar av personer som arbetar inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg.

Som sagt vissa blanketter fyller man heller i än andra........ Det sorgliga är ju att man ska behöva göra detta i ett land som sverige.......

Kram Ugglan

Av ugglan - 16 september 2008 18:13

Idag fyller Gubben 37år!!! I morse sjöng vi och bjöd på frukost på sängen. Hoppas att din dag varit bra. Nu ska jag gå och äta smörgåstårta som Gubben köpte med sig hem, mums!!!

GRATTIS än en gång! Kram Ugglan


Av ugglan - 15 september 2008 19:45

Jag har fått en utmaning av Cina

5 saker i min frys:

Glass, kycklingfilé, luskam, hallon, köttfärs

5 saker i min garderob:

jeans, koftor, toppar, tunikor, kjolar

5 saker i mitt badrumsskåp:

Parfym, deo, tops, hudkräm, plåster

5 personer jag utmanar vidare:

Carina, Camilla, Sefyrin, Joline och Kicki (känn er inte tvugna, men uppskattat vore det)

Ha det så gott. Kram Ugglan


Av ugglan - 14 september 2008 12:51

Under helgen har vi grävt och fixat i trädgården för att göra plats för husvagnen. Gubben och grannen försökte gräva upp två stubbar i fredags men det var inte så lätt när man aldrig kört med en liten grävskopa förut..... Som tur var kom pappa till räddning och hjälpte oss få upp dom. Det hade aldrig gått utan experthjälp! TACK FÖR HJÄLPEN!

Här sitter yngsta dottern i morfars knä och hjälper till. Nu ska vi "bara" fylla ut med grus och på vissa ställen ska vi så nytt gräs (men gräset får vänta tills våren).

Kram Ugglan

Av ugglan - 11 september 2008 16:43

Forskning visar att vi kommer ihåg 10% av det vi läser, 20% av det vi hör, 30% av det vi ser, 50% av det vi hör och ser, 70% av det vi diskuterar, 80% av det vi upplever och 95% av det vi lär ut till andra. (William Glasser)


Vilken tur att mitt jobb är att lära ut!! Enligt detta borde jag ju komma ihåg det mesta..... Men som sagt även solen har ju sina mörka fläckar.


Ha det så gott. Kram Ugglan

Av ugglan - 10 september 2008 21:04

 Har suttit i flera timmar under kvällen och klurat på olika problemlösningar. Det gäller inte att bara få fram ett svar utan att istället kunna visa många olika sätt att lösa det på. Jag tycker faktiskt att det är väldigt intressant, samtidigt som det ibland är väldigt frustrerande. Men i mitt yrke som lärare är det viktigt att kunna följa eleverna i deras sätt att tänka och få dom att förstå att det finns många sätt att nå fram till en lösning.

En av uppgifterna så ut så här:

Jonsson är fem i familjen, mor, far och tre barn. De vill varje dag byta placering vid middagsbordet. Hur länge dröjer det innan de använt alla olika placeringar av fem runt bordet???

Vid första blicken ser det ju ganska lätt ut. Men det gäller att fundera ut så många lösningsstrategier som möjligt.....


Ha det så gott. Kram Ugglan

Ps. Nu kanske ni förstår varför jag inte hinner vara så aktiv bloggare för tillfället.....

Ovido - Quiz & Flashcards