Direktlänk till inlägg 25 mars 2008

Vårfrudagen eller Våffeldagen

Av ugglan - 25 mars 2008 11:09

Våfflor är ingen nymodig mattradition, utan är kända i Sverige sedan 1600-talet. Det är egentligen ett slarvigt uttal av helgdagen "Vårfrudagen" som har skapat våffeldagen.

Försök själv att säga vårfrudagen tio gånger, riktigt snabbt så är det lätt att förstå att ordet i folkmun först blev till "vafferdagen" och senare "våffeldagen".

Den 25 mars är det hur som helst dags att fira - vare sig man väljer att kalla dagen för Marie bebådelsedag, Vårfrudagen eller Våffeldagen. (informationen har jag hämtat här)


Själv är jag ingen våffel"fantast" men det hör liksom till. Helst ska man sitta i en snödriva samtidigt som solen värmer skönt. Eftersom solen är borta så får det bli våfflor inomhus. Jag vill helst ha blåbärssylt till! Mums!!


Ha en bra dag. Kram Ugglan

PS. Mina barn har egna bloggar... Hälsa gärna på hos dom:

Miss-elefant och girls

 
 
helga

helga

25 mars 2008 11:31

Här blir det våfflor idag!!! Grädde och sylt ska det vara till... smaskens!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
miss-elefant

miss-elefant

25 mars 2008 12:59

Vad gott med våflor!

http://miss-elefant.bloggagratis.se

 
Camilla

Camilla

25 mars 2008 13:55

Mums, vad gott med våfflor! :) Kanske ska fixa det i kväll med vispgrädde och sylt.
Ja.. varför inte? :)
Hoppas du har en bra dag, själv börjar jag känna mig mer och mer förkyld... trist!
Kram!

http://camillaslillablogg.blogspot.com

 
lillis

lillis

25 mars 2008 20:29

Jag har träffat några jobbar kompisar i dag och då åt vi våfflor och det var så gott. Ha en bra kväll
Kram Lillis

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Birdie

Birdie

27 mars 2008 08:40

Vilka gulliga sidor dina barn har!
Och så kul att läsa om våfflorna :)

http://www.birdie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ugglan - 8 juli 2009 18:53

och sol.... havet och vinden och doft av kaprifol.... Äntligen semester och husvagnslivet är i fullgång. Vi njuter av ledighet och härligt väder. Jag önskar alla en trevlig sommar. Kram Ugglan    ...

Av ugglan - 5 april 2009 16:59

HEJA FÄRJESTAD!!!!! Vad mer kan man säga.....

Av ugglan - 3 april 2009 09:30

Idag har jag massor av måsten som jag ska göra. Vi ska nämligen ha kalas för den yngsta tjejen imorgon. Hon fyller 10år och släkt och vänner kommer för att gratta henne. Vi ska ha italienskt tema. Pasta och kyckling sallad med pesto, massor av ostar...

Av ugglan - 31 mars 2009 19:07

men det är fullt upp med mina studier. I torsdags hade jag matte tenta och det känns som om jag har klarat den!!  Denna terminen har varit SKIT tuff! Jag har räknat matte dygnets alla timmar, till och med i sömnen.....;) Nu är det bara att hålla tumm...

Av ugglan - 23 december 2008 15:10

Ovido - Quiz & Flashcards