Direktlänk till inlägg 31 mars 2008

TALLINN resan.....

Av ugglan - 31 mars 2008 13:03

Saker som var bra:

  • Resesällskapet!! Vi hade sååå roligt tillsammans. Jag skrattade gott MÅNGA gånger!
  • Hotellet var mycket frächt och badanläggningen var superbra. Bra bubbelbad och massor av olika bastu sorter!! (jättevarm ångbastu, lagom varm ångbastu, finskbastu, turkiskbastu, vanligbastu)
  • Gamla stan var fantastisk vacker att strosa omkring i. Perfekt ställe för (ny)förälskade par att vandra omkring i. Många härliga cafér och restauranger.
  • God mat och många goda drinkar!!
  • Bra pris på kläder(kanske runt 25% billigare). Det skulle vara kul att åka dit tillsammans med massor av shopping galna tjejer. Roligt att det var andra sorters affärer än Lindex och H&M.....
  • X2000 går både fort och smidigt!

Saker som var mindre bra:

  • ALLA behandlingar på hotellet var upptagna!!! Det var förbokat hemifrån. Vi fick ingen behandling varken i Tallinn eller på båten, dåligt tycker jag!!! Detta var ju något som jag såg fram mot!!! Eftersom hotellet marknadsför sig som SPA-hotell så tycker jag inte att det ska få vara så!!! Så ska ni till TALLINN så boka i förväg!!
  • Båtturen. Det var ett fruktansvärt väsen ifrån motorerna(på ditvägen åkte vi med Romantika). Ett tag trodde jag att vi gått på grund. Jag blev livrädd och var beredd att springa upp på däck. När jag drog då upp rullgardinen(mitt i natten) så såg jag  en bil och en gubbe. Längre bort stod  det Mariahamn på en skylt, gissa om jag blev chockad samtidigt som jag blev lättad!! Hemvägen var däremot mycket bättre (då åkte vi med Victoria)
  • Båten är inte speciellt fräsch!! Det luktar rök och gammal fylla.
  • Buffén på båten var sisådär....
  • Mitt huvud skulle jag gärna bytt ut. Jag hade huvudvärk till och från hela resan. Vi knaprade alla värktabletter, fast av olika anledningar...

Bilder:

Båten som vi åkte med.

 

Hotellet var VÄLDIGT västerländskt inspirerat. Lite porrigt skulle jag vilja kalla det..... Blinkande ljus, heltäckningsmattor....

 

Oerhört vacker miljö att vistas i. Gamla stan hade en mur runt sig. Det här är Viruporten som uppfördes under 1300-talet, men numera återstår endast några av tornen.

 

En härlig gamal stad. Det unika med Tallinns Gamla Stad är att den lyckats behålla och bevara sin medeltida karaktär, till skillnad från de flesta huvudstäder i Europa. Sedan 1997 är Gamla Staden upptagen på UNESCOs Världsarvslista.

 

Härliga små gator...... Nästan två tredjedelar av Tallinns medeltida bostadshus är bevarade, i mer eller mindre ursprungligt skick.

 

Här åt vi middag på kvällen. Det var oerhört mysigt, synd bara att vi blev såååååååå trötta efter maten. Det märks att man är lite äldre....

Inne i centrala Tallinn så hade de premiär för nya FIAT. Så det är oerhörda kontraster mellan nya och gamla Tallinn.


Summar summaro:

Jag kan varmt rekommendera en tripp till Tallinn fast gärna någon mer dag (2 hotell nätter hade varit perfekt). Helst skulle jag vilja flyga dit men båten var okej.... Jag har ett positivt minne från denna resan och hoppas att fler av er får uppleva denna fantastiskt vackra stad!

K R A M UGGLAN

 
 
kicki

kicki

31 mars 2008 16:17

Skönt att vara hemma igen...jag och 3 tjejkompisar åker på Birka resa till Åland torsdag till fredag denna vecka...om vi piggnar på oss...vi känner oss hängiga alla...mitt är nu inne på 3:e veckan nu...rena skiten...men det blir nog bra bara man kommer iväg...
ha det gött..kicki...ikväll är det vinna eller försvinna som gäller...

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
helga

helga

31 mars 2008 18:26

Jag ska läsa allt och kolla alla bilder senare - ni verkar ha haft trevligt! Nu ska jag umgås med familjen!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
UnderCover

UnderCover

31 mars 2008 19:49

Låter som en helt okej resa *nickar*

http://undercover.bloggagratis.se

 
Camilla

Camilla

31 mars 2008 20:13

Vad mysigt! Tack för tipsen, det lät ju trevligare med Victoria... jag som är lite (mycket) båträdd skulle nog inte alls kunna koppla av i världens dån.
Trist att alla behandlingar var fullbokade, så klart att man vill ha lite sånt då man åker på SPA-resa. :(
Hur som helst verkar ni ha haft en trevlig resa och tack för titten på alla fina foton. :)
Välkommen hem!
K R A M! ♥

http://www.camillaslillablogg.blogspot.com

 
helga

helga

31 mars 2008 21:31

Nu har jag tittat och läst - jättekul! Det känns nästan som jag också fått vara ute och resa...

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Carina

Carina

1 april 2008 07:16

Dit vill jag också åka, älskar sån gammal bebyggelse....städer som verkligen har en historia alltså.
Skulle ju heller inte säga ner till en massafe eller någon drink då och då :-)

http://skalet2001.blogg.se

 
Cina

Cina

1 april 2008 08:31

Oj vilken mysig resa och tack för att du delar med dig av dina foton. Känns som jag nu har vart i Tallin. Man kanske ska ta o resa dit verkar väldans mysigt!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ugglan - 8 juli 2009 18:53

och sol.... havet och vinden och doft av kaprifol.... Äntligen semester och husvagnslivet är i fullgång. Vi njuter av ledighet och härligt väder. Jag önskar alla en trevlig sommar. Kram Ugglan    ...

Av ugglan - 5 april 2009 16:59

HEJA FÄRJESTAD!!!!! Vad mer kan man säga.....

Av ugglan - 3 april 2009 09:30

Idag har jag massor av måsten som jag ska göra. Vi ska nämligen ha kalas för den yngsta tjejen imorgon. Hon fyller 10år och släkt och vänner kommer för att gratta henne. Vi ska ha italienskt tema. Pasta och kyckling sallad med pesto, massor av ostar...

Av ugglan - 31 mars 2009 19:07

men det är fullt upp med mina studier. I torsdags hade jag matte tenta och det känns som om jag har klarat den!!  Denna terminen har varit SKIT tuff! Jag har räknat matte dygnets alla timmar, till och med i sömnen.....;) Nu är det bara att hålla tumm...

Av ugglan - 23 december 2008 15:10

Ovido - Quiz & Flashcards