Direktlänk till inlägg 3 april 2008

"En för alla....

Av ugglan - 3 april 2008 18:22

alla för en!!!"

Jag har nu varit på facklig kurs i två dagar..... I höstas blev jag "vald" till ombud på min arbetsplats (det var ingen annan som var så dum att de åtog sig det....) och nu var jag på en grundkurs. Jag kände/känner att jag verkligen behövde hjälp med vad jag ska motivera medlemmarna med för att stanna i facket... SOLIDARITET var det någon som sa. Men jag tror faktiskt inte att det hjälper som argument för att få nya, unga medarbetare att gå med i facket.....


Tidigare funderade jag själv på att gå ur facket, men har valt att stanna kvar ifall det skulle bli problem vid övertaligheter (det har varit mycket av det på min arbetsplats de senaste åren). En del åker ju räkmacka på oss andra som betalar fackavgifter och ändå har de samma fördelar som oss. Men så är det ju på alla ställen och i alla verksamheter, en del bara glider med....... Jag tror att facken måste bli bättre på att profilera sig och visa vad de kan göra för oss medlemmar....


Vad tycker ni, behövs facken??????


Jag vill samtidigt passa på att tacka alla för era tips vad gäller min fruktansvärda huvudvärks period. Idag känns det som om det finns ljus bort i tunneln!

HA DET SÅ GOTT!      KRAM U G G L A N


 
 
sus

sus

3 april 2008 20:13

Tillhör "räkmackorna" eller vad man ska kalla det för...
Har läst en hel del arbetsrätt så jag tror faktiskt att jag är rätt bra på att förhandla med min kommunala arbetsgivare.

Eftersom den som företräder Kommunal i min Småstad anses som arrogant och rent av kvinnofientlig (det är en HAN som företräder en kvinnodominerad yrkeskår) så har jag valt att stå utanför facket t.v .
Jag skickade faktiskt in en intressenamälan i höstas efter valet att jag ville att de skulle kontakta mig.

Det jag fick var ett opersonligt brev med tider jag kunde få kontakta det fackliga ombudet...

Däremot när jag gjorde samma förfrågan hos Syndikalisterna så fick jag förutom ett brev även ett telefonsamtal och en personlig inbjudan som jag accepterade.

Men Syndikalisteran är lite "för mycket" för mig...

Men om kommunal byter ut sin ombudsaman här i Småstaden så hoppar jag på tåget!
(kan väl säga att många av mina kollegor har lämnat namn och tel på en telsvarare utan att bli uppringda trots att de behövde "akut" hjälp -och att de tänker gå ur/har gått ur bara pga denna aroggante herre som tycks sitta som klistrad på sin stol *moora ilsket ö´ver såna som suttit förlänge på sin post*)

Hoppas inte Ugglan blir arg på mig för detta, men jag stödjer verkligen den fackliga rörelsen i mitt hjärta, men som det är just nu väljer jag att stå utanför...

Kramen !!!

http://sefyrin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ugglan

3 april 2008 21:03

Sus:
Oj!!, vilken låååång kommentar, KUL!! Självklart är jag inte arg, jag skrev ju att jag själv var påväg att gå ur facket för något år sedan... Jag skulle nog också göra samma sak om det var en arrogant och kvinnofientlig företrädare..... Hoppas han blir utbytt snart!!!
KRAM UGGLAN

 
mooo

mooo

3 april 2008 21:41

Ungdomar skräms lätt. På ett tidigare ställe jag jobbade fick de som var fackligt engagerade sämre lön och blev ofta uthyrda till andra företag, vilket resulterade i att de inte fanns "på plats" för de andra... Fackligt engagemang var inte populärt där inte...

http://www.mokroken.bloggagratis.se

 
ugglan

ugglan

3 april 2008 21:54

mooo:
Det låter skrämmande tycker jag. Jag trodde inte att arbetsgivarna var "rädda" för facket idag.... Men troligtvis är det väl på sådana ställen som facket behövs!
KRAM UGGLAN

http://ugglan.bloggagratis.se

 
Carina

Carina

4 april 2008 07:00

Gick ur kommunal för ca 10 år sen då min dåvarande pojkvän som tjänade mer än dubbelt så mycket som mig betalade ungeför hälften av min avgift.
Tog upp detta med dem till ingen som helst nytta såklart vilket gjorde att jag "surnade" till och gick ur,
Idag betalar jag a-kassa och kommer så fortsätta!
Kram Carina

http://skalet2001.blogg.se

 
helga

helga

4 april 2008 08:24

Jag har också haft ett fackligt uppdrag för många år sedan - det var kul... jag gjorde en medlemstidning på jobbet.

Jag tycker att det känns som att arbetsgivarna vill få bort facket och regeringen ser till att det är DYRT - det skrämmer bort både unga och gamla. Nej, billigare fackföreningsavgifter och alla ska vara med tycker jag!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
C a m i l l a

C a m i l l a

4 april 2008 10:38

Usch, vårt fack SKTF är totalt svaga och mesiga, men ändå är man med... :(
Skönt att huvudvärken försvunnit! Jag är också helt bra i den och känner mig pigg och glad och energirik! =) Måste vara att jag börjat med Rosenrot plus som jag fick då jag prenumererade på någon hälsotidning... =) Men det är väl bara att surfa vidare på pigg-vågen.
K R A M och ha en najs weekend!

http://camillaslillablogg.blogspot.com

 
Ingen bild

UnderCover

4 april 2008 17:21

Oj, ja vad svara man *funderar* det var ju ett bra tag se'n facket facket lixom. När arbetsgivaren inte ens behöver tuta innan den kör sitt race vet jag inte vad fackets roll egentligen är. Visst skulle det behövas en arbetarrörelse, men en som är värd namnet då alltså. Hur man får till en så'n har jag ingen aning om...
Jisses, vad jag svamlar till det nu *känner*
Byter ämne och önskar dej en trevlig helg istället :o)

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ugglan - 8 juli 2009 18:53

och sol.... havet och vinden och doft av kaprifol.... Äntligen semester och husvagnslivet är i fullgång. Vi njuter av ledighet och härligt väder. Jag önskar alla en trevlig sommar. Kram Ugglan    ...

Av ugglan - 5 april 2009 16:59

HEJA FÄRJESTAD!!!!! Vad mer kan man säga.....

Av ugglan - 3 april 2009 09:30

Idag har jag massor av måsten som jag ska göra. Vi ska nämligen ha kalas för den yngsta tjejen imorgon. Hon fyller 10år och släkt och vänner kommer för att gratta henne. Vi ska ha italienskt tema. Pasta och kyckling sallad med pesto, massor av ostar...

Av ugglan - 31 mars 2009 19:07

men det är fullt upp med mina studier. I torsdags hade jag matte tenta och det känns som om jag har klarat den!!  Denna terminen har varit SKIT tuff! Jag har räknat matte dygnets alla timmar, till och med i sömnen.....;) Nu är det bara att hålla tumm...

Av ugglan - 23 december 2008 15:10

Ovido - Quiz & Flashcards